Lär dig mer om den viktiga mineralen magnesium

15 mars 2022 16:45

Magnesium är mineral som behövs för att kroppen ska kunna producera protein. Det är också en mineral som behövs för funktioner i nervsystemet och för att kroppen ska kunna omsätta kalcium.

Mineralen magnesium finns naturligt i olika livsmedel men även kranvattnet. Livsmedelsverket har ett rekommenderat dagligt intag av magnesium som baserar sig på ålder och kön. Vid en allsidig och balanserad kost är magnesiumbrist relativt sällsynt om du inte tränar mycket. Ibland vid olika kostrestriktioner eller sjukdomar kan det behövas tillskott.

Magnesiumbrist kan visa sig på olika sätt

Vid brist på magnesium är det vanligt att känna minskad ork, framför allt om du tränar mycket så kan kroppen behöva lite extra mineraler. Om tror du behöver tillskott, läs mer om magnesium och bästa tillskottet år 2022. Tecken på att du kan behöva tillskott är att du får domningar, ont i muskler och sömnproblem. 

Innan du börjar ta några tillskott är det alltid bra att göra en hälsoundersökning då det kan finnas andra orsaker som ligger bakom. Magnesiumbrist kan även uppstå vid olika sjukdomar, framför allt vid sjukdomar som drabbar njurarna. Ensidig kost kan också leda till brist på vitaminer och mineraler.

Magnesium finns i många olika livsmedel

Det går att få i sig magnesium via många olika livsmedel. Baljväxter som ärtor, linser och bönor är en bra källa till den viktiga mineralen. För att få i dig magnesium naturligt är det även bra att äta bladgrönsaker och fullkornsprodukter. Kött, fisk och skaldjur är animaliska källor till magnesium.

Eftersom vitaminer och mineraler är viktiga för att immunförsvaret ska fungera är det bra att äta allsidigt. Tränar du mycket är det extra viktigt att se över så du får i dig tillräckligt för att kroppen ska orka prestera. 

Eftersom magnesium samverkar med många enzymprocesser i kroppen märker du snabbt om du har brist. Då kan du antingen äta tillskott eller försöka reglera kosten med så den blir mer magnesiumrik.

Viktigt att tänka på innan du tar olika tillskott

Tror du inte att du får i dig tillräckligt med mineraler och vitaminer via kosten kan det behövas tillskott. Det gäller också om du har kostrestriktioner och tycker att du börjar känna dig trött eller känner minskad ork. 

Vet du med dig att du ska träna intensivt en period går det att äta magnesium förebyggande. För höga doser kan dock leda till bland annat diarré. Äter du läkemedel ska du alltid rådgöra med din läkare innan du tar tillskott. Det gäller även om du har någon underliggande sjukdom. Är du orolig för om barnen inte får i sig tillräckligt med magnesium ska du också prata med vårdcentral eller BVC innan du ger tillskott av mineraler och vitaminer.

Från

bigheart.se