Positiv bakteriekultur viktigt för hela kroppen

3 maj 2022 15:45

Det sägs att 80 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen och att bakterierna där har direkt koppling till hjärnan och nervsystemet. Probiotika är mjölksyrebakterier som lever i tjocktarmen. Det är goda bakterier som är viktiga för att många olika funktioner och processer i kroppen ska fungera. Bland annat behövs probiotika för att stärka immunförsvaret och skydda tarmhälsan mot elaka bakterier.

Som enskild konsument kan det vara en djungel att försöka sätta sig in i vad som är viktigt att få i sig. Genom att äta syrade livsmedel som surkål, kimchi eller kombucha eller mejeriprodukter med tillsatt bakteriekultur så kan man öka den positiva bakteriekulturen i tarmen. Livsmedel som innehåller prebiotika så att bakterierna i tarmen håller sig mätta. Till exempel fiberrika grönsaker, frukt, bär, baljväxter och kalla rotsaker som innehåller en stor mängd resistent stärkelse vilket är toppen för tarmen. Även havre är ett superlivsmedel och alla knapriga kålsorter. De flesta av oss behöver äta mer fibrer än vad vi gör idag. Det är bra för alla att få i sig tillräckligt med grönsaker och kanske kan det vara en hjälp att köpa en färdig matkasse som hjälper dig att våga testa nya maträtter. Hos Gröna Kassen hittar du enkelt och kan jämföra olika matkassar som passar dig och din familj. 

Livsmedel som din mage kommer att älska är:

Kimchi

Surkål

Fiberrik mat som grönsaker, broccoli, frukt och bär

Kefir

Havre

Ett annat alternativ är att ta ett tillskott probiotika tillsammans med mat. Man behöver ta tillskott i minst 4–8 veckor för att se effekt och därefter göra en utvärdering. Om det inte gav någon verkan kanske du behöver byta probiotika till en som innehåller andra bakteriestammar. Tillskott med flera olika stammar ökar chanserna att det blir rätt stam som kommer ner i tarmen. Det finns även probiotika i kapslar som inte löses upp förrän efter några timmar, vilket ger bättre odds för bakterierna att överleva genom magsäcken.

Hur vet man då om man behöver få i sig mer probiotika? När magen krånglar och man får symtom som uppblåsthet och gaser kan det vara ett första steg med probiotika. Även efter en antibiotikakur, när du har varit magsjuk eller om du har kroniska magbesvär som IBS, kan probiotika stötta tarmen. Har man dåligt immunförsvar, eller är väldigt trött, kan probiotika också hjälpa till, men dessa besvär kan även bero på till exempel för mycket stress och för lite sömn, och då behöver man se över hela sin livsstil.

När det kommer till kosttillskott ska du tänka på att välj ett tillskott med flera olika bakteriestammar, inte överdosera och se det långsiktigt, resultat känns först efter cirka en månad. 

Från

grönakassen.se