Målet: 5 000 fler turister till Kinda Kanal

Kinda kanals sjösystem och besöksnäringen runt omkring ska locka ytterligare 5 000 utländska turister de kommande åren. Det är målet med det pågående EU-projektet Lakesperience.

Kinda kommun 8 oktober 2019 12:00

– För Kindas del fokuserar vi på den äkta naturen, att det är lugnt, tyst och stillsamt. Det finns en stor potential här och om man bara fokuserar långsiktigt kan kommunen bli riktigt bra inom friluftsliv och rekreation. I framtiden kommer ren luft och tysta platser vara något exklusivt för oss, konstaterar projektledaren Josefine Schön när vi träffas vid naturreservatet Trollegater en solig höstdag i oktober. 

Lakesperience är ett treårigt EU-projekt som involverar fyra sjösystem i Norden och Baltikum. Med en budget på cirka 13 000 000 kronor är syftet att utveckla natur- och kulturturismen i dessa områden, utveckla fler tjänster och göra gemensam marknadsföring utomlands, främst i Tyskland. I Sverige är det Kinda Kanal, sjösystemet från Linköping i norr till Hycklinge i söder, som är med på tåget. Ansvariga för projektet är Region Östergötland tillsammans med länsstyrelsen.

– Mycket av det som projektet går ut på är att paketera och hitta samarbeten för det som redan finns i de här områdena. Hur ska till exempel Vårdsnäs stiftsgård samarbeta med Rimforsa strand, hur blir aktörerna mer affärsmässiga på den utländska marknaden och hur kan våra vandringsleder utvecklas, förklarar Schön. 

Varför kräver detta ett EU-projekt? 

– Ofta saknas det någon som kan hålla ihop och koordinera det övergripande arbetet. Det är pengar som inte finns i den vanliga kommunala världen och företagen har själva inte råd med finansiering. Parallellt med projektet håller vi också på att utveckla samarbetet mellan det offentliga och det privata längs Kinda Kanal.

Den svenska budgeten ligger på cirka 2 500 000 kronor och för dagen är projektledare Josefine Schön i Kinda för att tillsammans med statister och inspelningsteam fånga essensen av Rimforsa. Materialet kommer bland annat att, under projektets sista år 2020, användas i en riktad säljkampanj mot tyska researrangörer. 

– De vi riktar oss mot är de som redan känner till Sverige, men sedan blir det givetvis en konkurrens mot andra destinationer i landet. Många rustar och vill jobba med cykel-, vandringsturism och liknande. Det är tufft, men alla kvalitéer finns här i området, konstaterar Schön och avslutar:

– Tanken är att materialet och kunskapen, även efter projektets slut, ska leva vidare i samverkan mellan kommunerna, AB Kinda Kanal och företagen i området. 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa